Γιατροί, ΘΕΣΣΑΛΩΝ ΥΓΕΙΑ, ΠΑΙΔΙ

Τι είναι η Δυσλεξία;

Συνέντευξη από τον Λογοθεραπευτή Παπαδάκη Αθανάσιο

  1. Ένα από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά στις μέρες μας είναι η δυσλεξία. Μπορείτε με λίγα λόγια να μας πείτε τι είναι η δυσλεξία;

O όρος δυσλεξία προέρχεται από το λατινικό lexus που σημαίνει ανάγνωση. Στις μέρες μας χρησιμοποιείται παγκοσμίως για να περιγράψει μια ειδική μαθησιακή δυσκολία, η οποία επηρεάζει σοβαρά την ανάγνωση και τη γραφή. Στην ανάγνωση παρουσιάζεται ως αδυναμία αποκωδικοποίησης του γραπτού συμβόλου, συνακόλουθα στη γραφή αδυναμία αναπαράστασης του εκάστοτε συμβόλου (γράμματος). Έτσι επηρεάζεται άμεσα η προσαρμογή του παιδιού στο σχολείο, η σχέση του με τον κόσμο και τα πράγματα (πραγματολογική ικανότητα) αφού μένει πίσω γνωστικά αδυνατώντας να ακολουθήσει το πρόγραμμα του σχολείου. Βέβαια πρέπει εδώ να επισημανθεί η σπουδαιότητα της ανάπτυξης του προφορικού λόγου ο οποίος προηγείται του γραπτού. Τα δυσλεξικά παιδιά παρουσιάζουν προβλήματα και στον προφορικό λόγο τα οποία συνοψίζονται ως εξής: δυσκολία στη διατήρηση του θέματος, διατήρησης του διαλόγου, σειροθέτησης (πχ μέρες της εβδομάδας), φτωχό λεξιλόγιο. αντικαταστάσεις φωνημάτων με άλλα (πχ β αντί δ και αντίστροφα).

  1. Πως μπορούν οι γονείς να καταλάβουν αν το παιδί τους έχει δυσλεξία; Ποια τα συμπτώματα;

Ο γονείς, κατά την προσχολική ηλικία (προνήπια – νηπιαγωγείο) μπορούν να προσέξουν – πάντα σε συνεργασία με τον/την λογοθεραπευτή/τρια και τους νηπιαγωγούς την ανάπτυξη της κινητικής ωρίμανσης και ιδίως της λεπτής κινητικότητας, τον βαθμό προσανατολισμού του παιδιού, την δυνατότητα σειροθέτησης και ομαδοποίησης αντικειμένων, την αντίληψη χωροχρονικών εννοιών, την πλευρίωση (η οποία μπορεί να μην έχει εγκατασταθεί), την ανάπτυξη λεξιλογίου και τη σωστή χρήση των φωνημάτων της γλώσσας. Δεν πρέπει όμως να βγάζουν βιαστικά συμπεράσματα αλλά πάντα να απευθύνονται στον λογοθεραπευτή και στον παιδοψυχολόγο ή παιδοψυχίατρο για ασφαλή αξιολόγηση της λειτουργικότητας του παιδιού.

  1. Πως μπορούν να διαγνωστούν;

Η διάγνωση της δυσλεξίας γίνεται πάντα με την είσοδο του παιδιού στην πρώτη τάξη του δημοτικού από τις αρμόδιες δημόσιες υπηρεσίες (ΚΕΔΔΥ).

  1. Πως αντιμετωπίζεται;

Η αντιμετώπιση της δυσλεξίας απαιτεί στενή συνεργασία μεταξύ των ειδικών που θα απαρτίσουν την ομάδα εργασίας, η οποία αποτελείται από τον λογοθεραπευτή, τον ειδικό παιδαγωγό, τον εργοθεραπευτή και τον παιδοψυχολόγο. ο λογοθεραπευτής πρέπει να εργαστεί πάνω στα προβλήματα του προφορικού λόγου (γίνεται λόγος παραπάνω)  καθώς και στα προβλήματα αποκωδικοποίησης του γραπτού συμβόλου (ανάγνωση) και της γραπτής αναπαράστασής του (γραφή).  Σε πολλές περιπτώσεις ο μαθητής/τρια απαλλάσσεται από την γραπτή εξέταση και αυτή γίνεται μόνο προφορικά. Εδώ γίνεται εύκολα αντιληπτή η σημασία της σωστής ανάπτυξης του προφορικού λόγου.

  1. Πως η δυσλεξία επηρεάζει τη μαθητική ζωή ενός παιδιού;

Η μαθητική ζωή του παιδιού επηρεάζεται άμεσα, ιδίως σε περιπτώσεις όπου δεν έχει γίνει έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση. έτσι τα συνηθέστερα προβλήματα είναι άρνηση του παιδιού για το σχολείο, χαμηλή αυτοεκτίμηση, παιδική κατάθλιψη. Γίνεται έτσι εύκολα αντιληπτή η σπουδαιότητα της έγκαιρης και αποτελεσματικής θεραπευτικής παρέμβασης. Οι γονείς δεν πρέπει να βγάζουν βιαστικά συμπεράσματα, ούτε και να υποτιμούν κάποιες δυσκολίες που ίσως παρατηρήσουν στο παιδί τους, αλλά πάντα να απευθύνονται στους ειδικούς  για να έχουν σίγουρη και έγκαιρη εκτίμηση – διάγνωση ώστε να βοηθήσουν το παιδί τους.