ΘΕΣΣΑΛΩΝ ΥΓΕΙΑ, Μαγνησία, ΠΑΙΔΙ

“Σχολικός Νοσηλευτής: Ο Σύμμαχος για ένα Καλύτερο Αύριο” απο τη σχολική νοσηλεύτρια- Συγγραφέα Κόμτσια Δήμητρα

Κόμτσια Δήμητρα

Σχολική Νοσηλεύτρια- Συγγραφέας

 

Τα τελευταία χρόνια η ανάγκη για εξέλιξη των συνθηκών διαβίωσης αλλά και για βελτίωση της ποιότητα ζωής των πολιτών φαίνεται να απασχολεί τα σύγχρονα κράτη. Η συγκεκριμένη ανάγκη οδηγεί στην διερεύνηση νέων, πιο αποδοτικών εργαλείων, που θα φέρουν την πολυπόθητη αλλαγή. Η πολιτεία χρειάζεται ενημερωμένους πολίτες οι οποίοι θα είναι σε θέση να αποφασίζουν και να δρουν με στόχο το κοινό καλό.

Η Covid-19 εποχή έδειξε, ότι δεν αρκεί μόνο να δοθεί έμφαση στην ενίσχυση της δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας βαθμίδας υγείας, αλλά στην πρωτοβάθμια φροντίδα και ειδικότερα στην πρόληψη και ενημέρωση των πολιτών.

Αυτό τον ρόλο φαίνεται, ότι μπορεί να αναλάβει με επιτυχία ο Σχολικός Νοσηλευτής.

Τι είναι η Σχολική  Νοσηλευτική;

Η σχολική νοσηλευτική αποτελεί έναν εξειδικευμένο κλάδο της νοσηλευτικής επιστήμης που εντάσσετε στην κοινοτική νοσηλευτική. Σύμφωνα με τον Διεθνή Σύνδεσμο Σχολικών Νοσηλευτών, οι Σχολικοί Νοσηλευτές προάγουν την υγεία και τη φυσιολογική ανάπτυξη των μαθητών, παρέχοντας παρεμβάσεις διαχείρισης και αντιμετώπισης πραγματικών ή δυνητικών προβλημάτων υγείας, διαχειρίζονται περιπτώσεις και συνεργάζονται ενεργά, με στόχο να ενισχύσουν την ικανότητα του μαθητή και της οικογένειας για προσαρμογή, αυτοδιαχείριση, ενδυνάμωση και μάθηση (NASN,2016)

Το 2010 ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας τόνισε ότι οι αρχές κάθε Ευρωπαϊκής χώρας θα πρέπει να δώσουν ιδιαίτερη έμφαση στο ρόλο και τις υπηρεσίες που παρέχουν οι Σχολικοί Νοσηλευτές, καθώς πρόσφατες μελέτες καταδεικνύουν μέγιστη αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων υγείας και των υπηρεσιών υγείας που υλοποιούνται σε σχολικά περιβάλλοντα,

στα οποία εργάζονται νοσηλευτές (WHO,2010).

Ποιες δεξιότητες πρέπει να έχει ένας Σχολικός Νοσηλευτής;

Οι δεξιότητες των Σχολικών Νοσηλευτών είναι:

  • Η αξιολόγηση αναγκών υγείας στο σχολικό περιβάλλον.
  • Η λήψη αποφάσεων στο σχολικό περιβάλλον.
  • Η προαγωγή της υγείας.
  • Η επικοινωνία .
  • Ο συντονισμός φροντίδας υγείας και η συνηγορία υπέρ του μαθητή.
  • Η προσέγγιση βάσει επιστημονικών ενδείξεων εφαρμογής της βέλτιστης κλινικής πρακτικής.
  • Η ενίσχυση και προώθηση της ατομικής, σχολικής και οικογενειακής υγείας συμπεριλαμβανομένης και της ηλεκτρονικής υγείας.

Τι κάνει ο Σχολικός Νοσηλευτής σε ένα γενικό σχολείο;

Σύμφωνα με το καθηκοντολόγιο των Σχολικών Νοσηλευτών το οποίο δημοσιεύθηκε το 2018. Οι Σχολικοί Νοσηλευτές υποστηρίζουν μαθητές με αναπηρία ή/ και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, που φοιτούν σε σχολεία γενικής εκπαίδευσης και για τους οποίους έχει εκδοθεί απόφαση έγκρισης υποστήριξης κατόπιν σχετικής γνωμάτευσης από δημόσιο νοσοκομείο. Ωστόσο ο ρόλος του δεν περιορίζεται μόνο στον υποστηριζόμενο μαθητή αλλά διευρύνεται, εφόσον υπάρχουν ανάγκες,  στους υπόλοιπους μαθητές των σχολικών μονάδων.

Πιο συγκεκριμένα υποστηρίζει όλη την σχολική κοινότητα συμπεριλαμβανομένων μαθητών και προσωπικού:

  • Σε συνεργασία με το διευθυντή του σχολείου, ενημερώνει και δίνει κατάλληλες οδηγίες στο προσωπικό του σχολείου προκειμένου να είναι σε θέση να ανταποκριθεί στη λήψη μέτρων πρώτων βοηθειών για την αντιμετώπιση έκτακτου περιστατικού, ακόμα και στην περίπτωση απουσίας του από τη σχολική μονάδα.
  • Προτείνει τη λήψη των απαραίτητων μέτρων σε σχέση με τη λειτουργία της σχολικής μονάδας ή απαραίτητων τεχνικών παρεμβάσεων ή επιβεβλημένων συνθηκών υγιεινής που αφορούν την προστασία των μαθητών.
  • Σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων και όπου κρίνεται αναγκαίο, ενημερώνει τους μαθητές των τάξεων, με κατάλληλο τρόπο και εποπτικό υλικό ανάλογα την ηλικία των μαθητών, προκειμένου να είναι προετοιμασμένοι για την αντιμετώπιση έκτακτου περιστατικού που πιθανόν να συμβεί εντός του σχολικού χώρου, με στόχο την αποφυγή καταστάσεων πανικού, διατήρηση της ψυχραιμίας και την ενημέρωση των υπεύθυνων εκπαιδευτικών.
  • Καθ’ όλη τη διάρκεια της εκτέλεσης των καθηκόντων του τηρεί απαρέγκλιτα το απόρρητο όπως ορίζεται από τις ισχύουσες διατάξεις.
  • Συμμετέχει ισότιμα στο Σύλλογο Διδασκόντων της σχολικής μονάδας που υπηρετεί και λαμβάνει μέρος στις δραστηριότητες του, διατυπώνοντας απόψεις για θέματα που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του ή είναι γενικότερου ενδιαφέροντος και λαμβάνει μέρος στις αποφάσεις.
  • Παρέχει πρώτες βοήθειες για όλους τους μαθητές της σχολικής μονάδας.
  • Φροντίζει για την διαμόρφωση του φαρμακείου του σχολείου.
  • Ενημερώνει και συμβουλεύει τους εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς για θέματα υγείας, για την προστασία του σχολείου από ιογενείς καταστάσεις, εποχιακές λοιμώξεις και επιδημίες όπως και για την αποφυγή μεταδιδόμενων νοσημάτων.
  • Συνεργάζεται με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου για την οργάνωση και υλοποίηση προγραμμάτων αγωγής υγείας.
  • Διοργανώνει σεμινάρια παροχής πρώτων βοηθειών στο προσωπικό του σχολείου, με πιστοποιημένους εκπαιδευτές, στο πλαίσιο της ενδοσχολικής επιμόρφωσης.
  • Σε συνεννόηση με το διευθυντή του σχολείου αναλαμβάνει την επικοινωνία με τις υγειονομικές υπηρεσίες σε θέματα που άπτονται των αρμοδιοτήτων του.
  • Συνεργάζεται με τον διευθυντή του σχολείου για την παρακολούθηση και τον έλεγχο της υγιεινής του σχολικού περιβάλλοντος (αίθουσες, κοινόχρηστοι χώροι, κυλικείο, κα) και συνιστά τη λήψη των απαραίτητων μέτρων για την προστασία των μαθητών.

 

Ο Σχολικός Νοσηλευτής είναι εκείνος που μπορεί να συμβάλει στην διαμόρφωση ενός καλύτερου αύριο. Μέσω της ενημέρωσης των μαθητών με σύγχρονους τρόπους εκμάθησης, θα μπορέσει να δημιουργήσει αυριανούς ενημερωμένους πολίτες πάνω σε θέματα υγείας, ικανούς να γνωρίζουν και να δρουν με γνώμονα την υγεία εκείνων, των συνανθρώπων τους και του περιβάλλοντός στο οποίο ζουν. Ο Σχολικός Νοσηλευτής δεν αποτελεί πολυτέλεια αλλά δικαίωμα κάθε παιδιού για πρόσβαση στην υγεία και την κοινωνία μας.