Οι περισσότερες οικογένειες έχουν συγκρούσεις και καβγάδες. Αυτό είναι σχεδόν αναπόφευκτο. Ωστόσο, σύμφωνα με τους ειδικούς, ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζουμε (ή δεν αντιμετωπίζουμε) την οποιαδήποτε σύγκρουση, έχει μεγάλη σημασία
Οι διαφορές των γονιών, από μόνες τους δεν μπορούν να βλάψουν μία σχέση και ως εκ τούτου το περιβάλλον ενός παιδιού. Τα άτομα με επιτυχημένες σχέσεις και λειτουργικές οικογένειες έχουν διαφωνίες και φυσικά καβγαδίζουν, αλλά όταν το κάνουν συνεχίζουν να σέβονται και να εκτιμούν ο ένας τον άλλον, αναγνωρίζουν τις διαφορές τους και εκφράζουν ανοιχτά τα συναισθήματά τους.
Ποιος είναι λοιπόν ο ιδανικός τρόπος για να επιλύουμε τις διαφορές μας στο σπίτι; Όταν ασχολείστε με ένα συγκεκριμένο θέμα για το οποίο διαφωνείτε, επικεντρωθείτε μόνο σ΄ αυτό το ζήτημα κάθε φορά και σκεφτείτε ποιο είναι το βασικό, το κύριο θέμα της αντιπαράθεσης. Μην αφήνετε τον εαυτό σας να συσσωρεύει ένταση και οργή, για να την εξαπολύσει μονομιάς στον «αντίπαλο». Ξεκινήστε συζητώντας για το πώς σας κάνει να αισθάνεστε το θέμα αυτό, κι όχι με επίθεση ή με κατηγορίες. Π.χ. «Βαρέθηκα να έρχομαι στο σπίτι μετά τη δουλειά και, ενώ έχω κάνει εγώ το πλύσιμο των πιάτων το πρωί, να βλέπω και πάλι τον νεροχύτη γεμάτο με βρόμικα πιάτα και ποτήρια. Αυτό που θα με έκανε να νιώσω πραγματικά καλύτερα θα ήταν να πλένεις όσα πιάτα και όσα ποτήρια χρησιμοποιείς μέσα στην ημέρα». Να θυμάστε πάντα πως ο ιδανικός τρόπος αντιπαράθεσης δεν έχει να κάνει με την επικράτηση, με τη νίκη. Έχει άμεση σχέση με την κατανόηση.
Μία χρήσιμη τακτική που θα πρέπει να θυμάστε όταν επιχειρηματολογείτε είναι να χρησιμοποιείτε την προσωπική αντωνυμία «εγώ» και όχι «εσύ». Για παράδειγμα «εγώ νιώθω παραμελημένη όταν σου μιλάω και δεν μου απαντάς γιατί ασχολείσαι με το τηλέφωνό σου», και όχι «εσύ πάντα με αγνοείς όταν ασχολείσαι με το τηλέφωνό σου». Κανείς μας δεν θέλει να ακούει χαρακτηρισμούς και να του κολλάνε ταμπέλες, ιδιαίτερα δε όταν αυτές είναι αρνητικές. Εάν όμως μιλήσετε για το πώς αυτό που ακούτε ή βλέπετε σας κάνει να αισθάνεστε, τότε μιλάτε για τον εαυτό σας, το οποίο ο άλλος θα δεχτεί και θα το ακούσει με μεγαλύτερη ευκολία. Φυσικά, δεν υπάρχει κάποια συνταγή που θα σας εγγυηθεί ότι η σύγκρουση θα λειτουργήσει υπέρ σας, δηλαδή ότι θα πάρετε αυτό που θέλετε. Ωστόσο ο σκοπός δεν είναι η χειραγώγηση, αλλά η καλλιέργεια καλών σχέσεων. Το να είστε ανοιχτοί και να εκφράζετε ειλικρινά αυτό που αισθάνεστε και αυτό που θέλετε μπορεί να σας βοηθήσει να έχετε καλές σχέσεις, ενώ ο χειρισμός του αντιπάλου στερεί την ουσιαστική σύνδεση με το άλλο πρόσωπο.
Μιλώντας με το «εγώ» και όχι με το «εσύ», εκφράζοντας τα δικά σας συναισθήματα και το ενδιαφέρον σας για τα συναισθήματα του άλλου, καθώς και αναγνωρίζοντάς τα, είναι οι καλύτεροι τρόποι αντιμετώπισης των αναπόφευκτων συγκρούσεων που προκύπτουν σε μία οικογένεια. Αυτό θα βοηθήσει επίσης το παιδί σας να αισθάνεται πιο ασφαλές, καθώς μειώνονται οι εντάσεις και προωθείται η κατανόηση. Επίσης το πιο πιθανό είναι πως το παιδί, θα υιοθετήσει κι εκείνο το ίδιο στυλ αντιπαράθεσης, που απαιτεί σεβασμό και συναισθηματικά έξυπνη επιχειρηματολογία, μια και θα το έχει δει ως παράδειγμα στο σπίτι του.