Διατροφή, ΛΑΡΙΣΑ

Η Παχυσαρκία στα παιδιά και στους εφήβους

ΚΑΡΑΠΙΠΕΡΗ Α. ΕΛΕΝΗ

Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Παναγούλη 10, Λάρισα

Τηλ.: 2413020408

email: elenikarapiperi.fiteat@gmail.com

Το ποσοστό παιδικής και εφηβικής παχυσαρκίας αυξάνεται παγκοσμίως. Όπως είναι ήδη γνωστό η Ελλάδα κατέχει πολύ υψηλή θέση στην παιδική παχυσαρκία, μαζί με την Κύπρο, την Ισπανία και την Αγγλία έχει από τα υψηλότερα ποσοστά παχυσαρκίας νέων μεταξύ 10-18 ετών στην Ευρώπη. Από την πανελλαδική μελέτη GRECO σε παιδιά ηλικίας 10-12 ετών, παρατηρήθηκε ότι 3 στα 10 παιδιά είναι υπέρβαρα και 1 στα 10 παιδιά είναι παχύσαρκο. Επίσης έχει διαπιστωθεί ότι τα παιδιά ηλικίας 7-9 ετών που ζουν στην Ελλάδα, έχουν υψηλό επιπολασμό κοιλιακής παχυσαρκίας (25-33%).

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, η παχυσαρκία ορίζεται ως η κατάσταση κατά την οποία το άτομο έχει ποσοστό λίπους πάνω από τα φυσιολογικά επίπεδα, γεγονός που λειτουργεί επιβαρυντικά για την υγεία του. Για την εκτίμηση της παχυσαρκίας στα παιδιά χρησιμοποιούνται ειδικές καμπύλες ανάπτυξης που εκτιμούν τον Δείκτη Μάζας Σώματος ανά ηλικία όπως επίσης και Διεθνής πίνακες που αναγράφουν τα όρια του Δείκτη Μάζα Σώματος για παιδιά και εφήβους από 2-18 ετών.

Οι αιτίες της παιδικής παχυσαρκίας μπορεί να είναι και γενετικές, αλλά κυρίως είναι περιβαλλοντικές. Στους περιβαλλοντικούς παράγοντες συμπεριλαμβάνεται ο υπερσιτισμός, η αυξημένη κατανάλωση fast food και αναψυκτικών, η μειωμένη φυσική δραστηριότητα, η επιλογή ανθυγιενών σνακ και οι πολύωρες ενασχολήσεις με τηλεόραση-διαδίκτυο-video games.

Η παχυσαρκία μπορεί να οδηγήσει σε πολλά προβλήματα υγείας, όπως μεταβολικό σύνδρομο, καρδιαγγειακά νοσήματα, ενδοκρινικές και γαστρεντερικές διαταραχές, αρτηριακή υπέρταση, δυσλιπιδαιμία, καρκίνο, αναπνευστικά προβλήματα κ.α. Για αυτό το λόγο ωθούμαστε στην πρόληψη και αντιμετώπισή της. Η πρόληψη της παιδικής παχυσαρκίας, όσο πιο γρήγορα ξεκινήσει, δηλαδή στα πρώτα έτη ζωής του παιδιού ή και ακόμα από την διατροφή της μητέρας του κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης, τόσο περισσότερο θα ωφελήσει την υγεία του.

Όσο αφορά ιδιαίτερα τα παιδιά και τους έφηβους πρέπει να αποφεύγουμε τις στερητικές και εξαντλητικές δίαιτες και να εστιάζουμε κυρίως στην υγιή ανάπτυξή τους, υιοθετώντας έναν υγιεινό τρόπο ζωής, ο οποίος θα περιλαμβάνει μία ισορροπημένη διατροφή και αυξημένη φυσική δρασηριότητα. Τα παιδιά θα πρέπει να εντάξουν στην καθημερινότητά τους μικρά και συχνά γεύματα, πολλά φρούτα, λαχανικά και προϊόντα ολικής άλεσης, πρόσληψη πρωινού, μειωμένη κατανάλωση κορεσμένων, trans λιπαρών και ζάχαρης, μειωμένο καθιστικό χρόνο και αυξημένη σωματική δραστηριότητα (30-60 λεπτά).

Οι γονείς είναι το κύριο πρότυπο των παιδιών και θα πρέπει να είναι ενθαρρυντικοί και υποστηρικτικοί προς αυτά. Όσο πιο υγιή είναι ένα παιδί, τόσες περισσότερες πιθανότητες έχει να εξελιχθεί σε έναν υγιή ενήλικα